Egy ideje azon gondolkodtam, hogy vajon milyen cikkel tudnám színesíteni a blogot? Egyik ötletadó barátom tanácsára, aki motor vásárlásra készül, adta a tippet, hogy mi lenne, ha a motorok honosításáról összeállítanék egy cikket, mert vannak akik külföldről behozott gépekkel szeretnék szelni a kilométereket.
Példának egy Ausztriában, forgalomban lévő motor lesz a kiszemelt áldozatunk. :)
Okmányok amiknek mindenképp nálad kell, hogy legyenek!
-a motor eredeti forgalmija (pl.Fahrzeug Brief)
-külföldi forgalomból kivonásról szóló papír
-adásvételi(k) amennyiben ismerős által hozatod be a gépedet, és nem te mész el személyesen érte, akkor igazolnod kell, hogy a motort előzőleg ki vette át (szintén adásvételi szerződéssel) és hozta be az országba, közvetlenül attól a tulajdonostól, aki még Ausztriában helyeztette forgalomba.
Tegyük fel, hogy minden papírunk meg van az átíráshoz.
Ide megyünk legelőször:
- Okmányiroda
Nem árt itt kezdeni tájékozódásként, még talán a motorvásárlás előtt, mert ki tudja, hogy milyen módosítást hoztak, ami nehezítheti a folyamatot?! Tehát elsőként minden okmányt vinni magaddal mielőtt elkezded az átíratást, nehogy valami hiányozzon, és feleslegesen kidobod a pénzt mikor eredetiség vizsgáztatni szeretnéd a mocit és kiderül, hogy nem is kerülhet forgalomba. - fordító iroda (OFI) - hiteles fordításkészíttetése az adásvételiről,
de ha van rá lehetőség, akkor érdemes kétnyelvű adásvételit készítenivásárláskor (egyes irodák már 3000 Ft-tól vállalják) - Okmányiroda – gépjármű származási ellenőrzésének indítása (10900 Ft),kb. 2 hét az átfutási idő (ez az eljárás akkor fontos, ha a motor forgalmija eléggé régi és még nem szerepel az Európai Unió nyilvántartásában (pl. első tulaj 20 éve vásárolta, erről az okmányirodában tájékoztatnak)
- eredetiség vizsgálat(ennek költségeit egy előző cikkben is megtalálod itt:
http://speedrunnerszeged.blog.hu/2016/03/17/amit_az_atirasrol_tudni_kell
- 500ccm alatt 15500Ft, fölötte ~17000Ft - biztosítás kötés (a műszaki vizsgához elengedhetetlen, de ha még a rendszám nincs meg a motorhoz az nem gond, a biztosító ebben az esetben az alvázszámhoz köti)
- Nemzeti Közlekedési Hatóság (régebben Közlekedési és Postaügyi Minisztérium) - egyedi forgalomba helyezés, műszaki vizsga(kb.28000Ft)
Gumik állapota megfeleljen, lámpák, indexek, visszajelző izzók égjenek. Fék fogjon rendesen és a fékpofák ne legyenek elkopva. A kipufogó ne legyen túl hangos, mert arra harapnak, lehetőleg a gyári legyen rajta, ha van is hozzá bármi más.
7. NAV - VPOP - Regisztrációs adó befizetése
Az érvényes forgalmihoz vezető úton a legnagyobb költség valószínűleg a regisztrációs adó befizetése lesz, a pontos összeg mindig a motor erőforrásának és életkorának függvénye, egy ötéves, 750-es masina esetében ez jelenleg 79 200 forint.
(az alábbi linken ki tudod számolni a pontos költségeket)
http://regisztraciosado.hu/
8. Okmány iroda - forgalomba helyezés
forgalmi+törzskönyv: 12000Ft,
vagyonszerzési illeték, kalkulátorral ki tudod számolni itt:
http://kalkulatorlap.hu/atirasi_koltseg_kalkulator.html
+rendszám és matrica ára: kb. 8000Ft)
Véleményem szerint, a költségei meg vannak ennek a tortúrának is, de valljuk be őszintén, kintről elég jó állapotú motorokat lehet szerezni, amik nincsenek széthajtva, legtöbbjük kevés kilométerrel rendelkeznek és elég patika állapotúakat lehet kifogni! Ha arra adod a fejed, hogy kintről szerzed meg a kiszemeltedet, akkor is figyelmesen állj hozzá, mert sok a buktató, a pénzt meg nem nehéz kidobni az ablakon.
Ezzel kívánok neked/nektek jó motorozást, valamint jó és széles utat, na meg sok benzinkutat!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.